Missie van de Theosophical Society (Adyar)
Het dienen van de mensheid door het ontwikkelen van een zich steeds verdiepend inzicht in, en verwerkelijking van de tijdloze wijsheid, spirituele zelf-realisatie en de eenheid van alle leven.
Naar aanleiding van enkele opmerkingen en vragen in verband met de aan de activiteiten van de Vereniging verbonden kosten, besliste de Nationale Sectie om zich aan te passen aan de vereisten van onze moderne maatschappij en een kleine bijdrage te vragen als deelname in de kosten.
Alle activiteiten blijven toegankelijk voor alle geïnteresseerden, die we van harte verwelkomen om, samen met ons te zoeken naar wat echt belangrijk is in het leven: te zoeken naar de Waarheid.
Bijdrage vanaf 2016 | Voordrachten | Studieavonden |
---|---|---|
Leden | € 2 | Gratis |
Niet-leden | € 7 | € 2 vanaf de tweede maal |
Bijdrage vanaf 2016 | Voordrachten | Introduction à la Théosophie | Pensées de Krishnamurti | Studieavonden |
---|---|---|---|---|
Leden | € 2 | € 2 | € 2 | Gratis |
Niet-leden | € 7 | € 5 | € 5 | € 2 vanaf de tweede maal |
Vijfhonderd jaar geleden werd de ‘nieuwe wereld’ ontdekt. Een nieuwe wereld waar verschillende religieuze strekkingen zich konden ontplooien. Voor de oorspronkelijke bewoners, de indianen, gold dit echter niet. Hen stond vervolging, onderdrukking, beroving van hun identiteit en spiritualiteit te wachten. Het waren tenslotte wilden, kannibalen en barbaren. Gedwongen ‘integratie’, opgelegde religies en tal van ‘verboden’ zijn er echter niet in geslaagd om de indiaanse ‘spirit’ te breken.
Vandaag de dag worden de ‘wilden’ geëerd om hun kennis over de natuur, hun respect voor moeder aarde en hun wijze uitspraken. De blanke man heeft zijn visie herzien en we merken op dat vooral in het westen, de zweethutten, zonnedansen, totems en shamanen uit de grond rijzen als paddenstoelen. Je kan geen new-age shop voorbijlopen zonder een blik te werpen op de dromenvangers, medicijnwielen, vredespijpen, smudge sticks en allerhande « indiaanse » spirituele items. Deze grote populariteit geeft echter niet het ware beeld. Indiaanse spiritualiteit wordt nog te vaak misbegrepen. Dat de indianen, « de Natives », zich nu verzetten tegen deze uitbuiting van hun spiritualiteit is logisch. Eerst namen de blanken het land af, nu hun religie.
Maar hoe is of moet het dan wel? Wat is indiaanse spiritualiteit? Is het toegankelijk voor buitenstaanders? Is het universeel? Moeten de Natives hun spiritualiteit delen met de blanke?
In deze uiteenzetting « indiaanse spiritualiteit» zal eenieder merken dat het meer is dan alleen maar een zweethut en meer dan medicijnwielen en shamanen.
Ernie Vonck is docent aan de Faculteit Vergelijkende Godsdienstwetenschappen, Wilrijk.